Edukasi Pemilihan dan Penggunaan Kosmetik Aman Bebas Bahan Kimia Berbahaya
DOI:
https://doi.org/10.32382/jpk.v21i2.1824Kata Kunci:
edukasi, kosmetik, remaja, bahan kimia berbahayaAbstrak
Education On The Selection And Use Of Safe Cosmetics Free From Harmful Chemicals
The use of cosmetics among adolescents has increased along with beauty trends and the influence of social media. However, limited knowledge regarding harmful chemicals such as mercury, hydroquinone, and parabens may pose negative impacts on skin health and overall well-being. This study aimed to evaluate the effectiveness of an educational program in improving adolescents’ understanding of selecting and using safe cosmetics. The method involved interactive educational sessions, including presentations and brochures, to enhance participants’ comprehension. The target participants were 30 seventh-grade female students at SMPN 24 Makassar, who completed pre-test and post-test assessments to evaluate the impact of the educational intervention. The results showed a significant increase in understanding, with the proportion of students in the “good” category rising from 43.33% to 73.33% after the intervention. These findings indicate that interactive educational interventions are effective in improving students’ knowledge regarding the selection and use of safe cosmetics for adolescents, particularly those free from harmful chemicals.
Penggunaan kosmetik di kalangan remaja mengalami peningkatan seiring dengan tren kecantikan dan pengaruh media sosial. Namun, kurangnya pengetahuan mengenai bahan kimia berbahaya seperti merkuri, hidrokuinon, dan paraben dapat menimbulkan dampak negatif terhadap kesehatan kulit dan tubuh secara keseluruhan. Penelitian ini bertujuan untuk mengevalusai efektivitas program edukasi dalam meningkatkan pemahaman remaja mengenai pemilihan dan penggunaan kosmetik yang aman. Metode yang digunakan mencakup sesi edukasi interaktif dengan presentasi, dan brosur untuk meningkatkan pemahaman dari responden. Sasaran dari program ini adalah 30 siswi kelas 7 SMPN 24 Makassar yang berpartisipasi dalam pre-test dan post-test untuk mengevaluasi dampak dari program edukasi. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan pemahaman yang signifikan rata-rata 43,33% dalam kategori baik menjadi 73,33% pasca-intervensi. Hasil ini menunjukkan bahwa intervensi edukasi yang interaktif efektif dalam meningkatkan pemahaman siswi mengenai pemilihan dan penggunaan kosmetik aman untuk remaja bebas bahan kimia berbahaya.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
PDF downloaded: 9





