HUBUNGAN ANTARA AKTIVITAS FISIK DENGAN FUNGSI KOGNITIF REMAJA USIA 10-11 TAHUN DI KABUPATEN JENEPONTO
The Correlation Between Physical Activity With Adolescent Cognitive Function 10-11 Years in Kabupaten Jeneponto
DOI:
https://doi.org/10.32382/fis.v17i2.1861Kata Kunci:
Adolescents, Cognitive Function, Physical ActivityAbstrak
Remaja beresiko mengalami gangguan fungsi otak serta gangguan kognitif usia dini sehingga dibutuhkan tindakan preventif, salah satunya dengan meningkatkan intensitas aktivitas fisik melalui aktivitas-aktivitas fisik yang dibiasakan sejak dini. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara tingkat aktivitas fisik dengan fungsi kognitif remaja usia 10-11 tahun. penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan rancangan cross sectional. Sampel sebanyak 50 responden yang berjumlah 25 orang laki-laki dan 25 orang perempuan. Kriteria inklusi sampel meliputi pelajar aktif sekolah dasar, usia 10-11 tahun, dan bersedia menjadi responden. Data yang dikumpulkan meliputi tingkat aktivitas fisik menggunakan Physical Activity Questionaire Children (PAQ-C) dan tes kognitif menggunakan Montreal Cognitive Assesment-Versi Indonesia (MoCA-Ina). Hasil penelitian menunjukkan ada hubungan antara tingkat aktivitas fisik dengan fungsi kognitif remaja usia 10-11 tahun melalui uji Spearman’s Coefficient of (Rank) Correlation dengan nilai signifikansi sebesar 0,044 (p < 0, 05). Penelitian ini menunjukkan beberapa remaja dengan aktivitas fisik yang tinggi memiliki fungsi kognitif normal, serta remaja dengan aktivitas yang rendah cenderung mengalami gangguan fungsi kognitif ringan.
Adolescents are at risk of impaired brain function as well as early cognitive disorders so that preventive measures are needed, one of which increases the intensity of physical activity through physical activities that are familiarly used. The study aims to figure out the relationship between levels of physical activity with adolescent cognitive function aged 10-11 years. This research uses descriptive methods with cross cross-sectional design. Samples of 50 respondents totalled 25 girls and 25 boys. Sample inclusion criteria include active learners of elementary school, aged 10-11 years, and willing to become respondents. The Data collected includes the level of physical activity using the Physical Activity Questionnaire for Children (PAQ-C) and cognitive tests using the Montreal Cognitive Assessment-Indonesian version (MoCA-Ina). The results showed there was a link between levels of physical activity with adolescent cognitive function aged 10-11 years through Spearman's Coefficient of (Rank) Correlation trials with a correlation value of 0,44 (p < 0,05). This study shows that some teenagers with physical activity have normal cognitive function, as well as teenagers with low activity are likely to experience impaired cognitive function.
Keywords: Adolescents, Cognitive Function, Physical Activity
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
pdf downloaded: 13

